BellaNet utbildningsinsatser och nytt metodmaterial

Hej kära BellaNet-medlemmar!

Jag, i egenskap som verksamhetsutvecklare för KSAN, har fått i uppdrag att ta fram ett nytt metodmaterial för tjejgruppsledare.

Med tanke på de utmaningar som tjejerna möter i form av aggressiv marknadsföring av beroendeframkallande substanser, ökad psykisk ohälsa, stress, pandemin etc, vill jag gärna höra vad ni, BellaNet-medlemmar, önskar för fortsatt kompetensutveckling.

* Vilka teman på utbildningsdagar vill ni ha, för att få det ni önskar av fortsatt kompetensutveckling inom området tjejer, drogprevention m.m?

* Vad behöver du som ledare för att fortsätta arbeta med tjejgrupper?

* Hur mår tjejerna i din stad/ditt län?

* Vilka ämnen skulle du vilja ha i ett nytt metodmaterial?

* Hur använder du nätverket BellaNet?

* Skulle du vilja delta i referensgruppen för framtagande av detta material?

Svar, tips och synpunkter tas tacksamt emot via mail:
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman

Legaliseringen av Cannabis i Kanada drabbar unga

"Unga drabbas efter legaliseringen i Kanada.
Flera negativa effekter kan ses efter att Kanada legaliserade cannabis, särskilt bland unga. Fler använder drogen och sex av tio upplever negativa konsekvenser. Författaren Staffan Hübinette skriver om nya data och jämför med Sverige.

Att användning av cannabis medför olika risker och skadeverkningar är väl belagt inom forskningen. Ju fler som använder, ju mer som används och ju oftare det används, desto större kan negativa effekter och skadeverkningar förväntas bli. Detta bekräftas också av nya data från Kanada, skriver författaren Staffan Hübinette.

Redan innan legaliseringen av cannabis i Kanada i oktober 2018 hade användningen av cannabis ökat och fördubblades mellan 2010 och 2020.

I jämförelse med sina svenska motsvarigheter är cannabisanvändning bland unga mycket hög i Kanada.

I gruppen 17-25 år uppger 32,6 procent att de använt cannabis senaste månaden mot 2,8 procent i Sverige för gruppen 16-29 år, således mer än elva gånger högre användning.[1]

Den höga användningen får också olika konsekvenser. Trafiken är ett exempel. Att köra bil i nära anslutning till cannabisanvändning medför en ökad risk."

Läs mer i artikeln från Drugnews

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman

KSAN:s utbildningar för tjejgruppsledare i genderspecifik drogprevention

KSAN:s utbildningar för tjejgruppsledare i genderspecifik drogprevention! Vi har ca 7000 utbildade tjejgruppsledare i Sverige och ca 2000 i 17 andra länder. Utbildning för tjejgruppsledare i våra interaktiva metodmaterial, "Bella Grus och Glitter 2 – för tjejgrupper" (Katrin Byréus/KSAN, 2001, 2006, 2018) och "Det rosa monstret" (KSAN 2012).

Välkomna att boka utbildningen som inkluderar medlemskap i BellaNet International, nätverket för tjejgruppsledare!

Läs mer om utbildningen på KSAN:s hemsida

De interaktiva metodmaterialen kan beställas i webshopen

Bella

Rosa Monstret

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman

KSAN:s interaktiva metodmaterial "Det Rosa Monstret"

"Det rosa monstret" är ett drogförebyggande handledarmaterial från KSAN som vill inspirera tjejer till aktivitet och eftertanke. Vi vänder oss till alla som vill främja tjejers medvetenhet om marknadsföringens krafter och syfte, som t.ex. tjejgruppsledare, lärare, kuratorer, sjuksköterskor, fritidsledare och kvinnoorganisationer. Materialet är framtaget inom KSAN:s projekt Marknadsföring till flickor och tillgängliggör de nyhetsbrev som tagits fram inom projektet.

Den aggressiva marknadsföringen av beroendeframkallande produkter, såväl i traditionell media som på internet och i sociala medier, riktas allt mer till unga kvinnor. Rosa cigaretter, snus med hallonsmak, blommiga ölburkar, rosa sprit, fitnessdopning, legala och illegala nätdroger och läkemedel - allt marknadsförs till tjejer med löften om fest, framgång och frihet. Samtidigt kan vi läsa på förpackningen att rökning dödar, alkohol är beroendeframkallande, snus innehåller arsenik och nätdroger kan vara märkta med "not for human consumption" (ej för mänskligt bruk).

KSAN är långt framme i det drogförebyggande arbetet med unga kvinnors hälsa i fokus och "Det rosa monstret" är ett aktuellt exempel på detta. KSAN vill med detta material göra unga kvinnor medvetna om marknadsföringens krafter och syfte, för att på så sätt öka deras makt att göra hälsosamma val och finna sin egen styrka. Som den mest upplysta och penningstarka generationen någonsin kan de ändra och till och med stoppa den pågående jakten på nya målgrupper.

"Det rosa monstret" bygger på värderingsövningar, interaktivitet och reflektion kring olika teman bl.a. skönhetsideal, manligt och kvinnligt, könsdiskriminering, hälsa och valfrihet. Materialet är framtaget av KSAN 2012 i samarbete med Jeanette Roos och utgivet med stöd av Statens Folkhälsoinstitut.

Boken finns att beställa i vår webshop

Rosa Monstret

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman

KSAN:s interaktiva metodmaterial "Bella, Grus och glitter 2-för tjejgrupper"

Tycker du att tjejer ska få träffas och diskutera frågor som handlar om livsstil, identitet, mod och självkänsla? Att tjejer ska få tillfälle att se sina möjligheter, utveckla sin beslutsförmåga och träna sig i handlingsberedskap? Att tjejer kan behöva stärkas i sin stolthet över att vara tjej och träna sig att identifiera och avvisa kränkningar? Att det är spännande att jobba med tjejgrupper? Då är denna bok skriven för dig.

Genom interaktiva metoder, värderingsövningar och forumspel ges unga tjejer tillfälle att se sina möjligheter, utveckla sin beslutsförmåga och träna sig i handlingsberedskap. De får också möjlighet att stärkas i sin stolthet över att vara tjej och träna sig på att identifiera och avvisa kränkningar.

Materialet innehåller tolv teman: Självförtroende - självständighet, Vänskap, Olika kulturer, Pojkar och flickor - rättvist/orättvist, Trakasserier och kränkning, Våra kroppar, Våld och mobbning, Livet, döden och vår tro, Tobak, alkohol och partydroger, Kärlek, sex och relationer, Familjen, Framtiden.

"Bella, grus och glitter 2-för tjejgrupper" Katrin Byréus/KSAN (2001, 2006, 2018). Boken har översatts till Engelska; Rumänska, Lettiska, Litauiska, Ryska och Finska.

Boken finns att beställa i vår webshop

 Bellamaterial

Verksamhetsutvecklare Britt Fredenman