Projekt om Marknadsföring till flickor

Under sommaren pågår arbetet för fullt med KSANs projekt "Marknadsföring till flickor" tillsammans med Ruth Arvidsson. Ruth är en ung kvinna som bl a föreläsare och skapar opinion om marknadsföring av tobaks- och snusprodukter. Projektet finansieras av Länsstyrelsen i Stockholms län och är ett tobaks- och snusförebyggande projekt som syftar till att skapa opinion om dessa frågor inom KSANs medlemsorganisationer. KSAN vill uppmärksamma och medvetandegöra om problemets omfattning, hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att nyrekrytera nya rökare/snusare som unga kvinnor.

Projektet har sitt ursprung i KSANs tidigare projekt Tonårsflickor i fokus, som uppmärksammade den aggressiva marknadsföringen av bl a snus och tobak riktad till potentiella nya användargrupper = flickor/unga kvinnor. Utvärderingen av denna del i projektet har lett till att KSAN ser det som utomordentligt angeläget att göra en kraftfull satsning i att öka motkraften för en ogynnsam utveckling för flickor/unga kvinnors hälsa och livsstil. KSAN har också tagit del av forskningsrapporter om kopplingen mellan tidig rökdebut och ökad risk för beroendeutveckling av alkohol och andra droger.

Följ projektet på Twitter här .

 

BellaNet önskar er medlemmar en intressant läsning och ett spännande utbyte av dessa nya infallsvinklar, tillsammans med tjejgrupperna i hela landet!

Nyhetsbreven finner ni här på BellaNets Nyheter.

Projektledare Britt Fredenman