Nyhetsbrev nr 2, 2011

Info om projektet:Marknadsföring till flickor
KSAN oroas över larmrapporterna om att allt fler tonårsflickor röker, och över den aggressiva marknadsföringen av bl snus och tobak riktad till potentiella nya användargrupper = flickor/unga kvinnor.

KSAN ser det som utomordentligt angeläget att göra en kraftfull satsning i att öka motkraften för en ogynnsam utveckling för flickor/unga kvinnors hälsa och livsstil. KSAN har också tagit del av forskningsrapporter om kopplingen mellan tidig rökdebut/ ökad risk för beroendeutveckling av alkohol och andra droger.

KSAN är en paraplyorganisation med 30 medlemsorganisationer för kvinnor (över 270 000 personer). Vi vill mobilisera detta enormt stora kontaktnät till ett tobaks/snusförebyggande arbete/opinionsbildning i fortsatt samarbete med Ruth Arvidsson. Ruth är en ung kvinna som bl a föreläsare och skapar opinion om marknadsföring av tobaks- och snusprodukter.

Den första delen av projektet Marknadsföring till flickor började 2009 och skedde i tre steg för att uppmärksamma och medvetandegöra bl a problemets omfattning, hälsokonsekvenser och den marknadsföring som pågår i syfte att nyrekrytera nya rökare/snusare. Ruth föreläste för KSANs medlemsorganisationer, på KSANs tjejläger, och nyhetsbrev och en film togs fram.

Följ projektet på Twitter här .

Nyhetsbrev från 2010:
Läs Nyhetsbrev 1 här .
Läs Nyhetsbrev 2 här .
Läs Nyhetsbrev 3 här .
Läs Nyhetsbrev 4 här .
Läs Nyhetsbrev 5 här .
Läs Nyhetsbrev 6 här .
Läs Nyhetsbrev 7 här .
Läs Nyhetsbrev 8 här .

KSANs arbete om marknadsföring till flickor uppmärksammades i nyhetsbrevet i augusti från Blå Bandet, IOGT-NTO och SLAN, läs här .

Projektet fick 2011 projektbidrag från FHI för att fortsätta med "Marknadsföring till flickor - del 2". KSAN avser att inom projektet fortsätta sprida erfarenheter av framgångsrikt och väldokumenterat arbete, och ta fram interaktiva drogförebyggande metoder för att motverka den aggressiva markandsföringen av bl a tobak och alkohol.

Under sommaren 2011 produceras nya nyhetsbrev inom projektet.
Läs Nyhetsbrev 1 här .
Läs Nyhetsbrev 2 här .
 
Projektledare Britt Fredenman

WOCAD at EAD conference in Warsaw on July 7

WOCADs General Manager Leena Harakè attended the conference of the EAD / European Action on Drugs in Warsaw on 7 July. She gave a presentation on WOCADs EAD activity BellaNet International and the new challenges for drug prevention work with a focus on girls.

See the entire presentation:

http://www.euactiondrugs2011.net/files/Gender-specific-drug-prevention-Leena-Harake-WOCAD.pdf

EAD conference focuses this time on \ "New synthetic drugs \", and was held in Warsaw in Poland.

WOCADs BellaNet International, a network of girl group leaders, was approved in 2009 as a viable activity in the EAD. European Action on Drugs was launched to the European Commission wanted to engage inidivider, businesses and nonprofit organizations throughout the EU to act against and raise awareness of drug abuse.


 Learn more about European Action on Drugs - EAD .
 Learn more about BellaNet .

 Project leader Britt Fredenman

 

 

 

Rapport från CAN-Skolelevers drogvanor 2010

"Sedan 1971 har CAN genomfört årliga undersökningar av skolungdomars alkohol-,narkotika-, tobaks- och sniffningsvanor. Undersökningarna har utförts på riksrepresentativa urval i årskurs 9. Sedan 2004 deltar även elever i gymnasiets år 2. Undersökningarna har genomförts som anonyma gruppenkäter i klassrummen. I 2010 års undersökning deltog 4 829 elever från årskurs 9och 3 936 från gymnasiets år 2."

Rapporten redovisar samtliga siffror för flickors drogvanor i bl.a kapitel 18 b och 26 b.

Läs hela rapporten. can-rapportserie-124-skolelevers-drogvanor-2010

Projektledare Britt Fredenman

The EU Early Warning System on new psychoactive substances

EMCDDA – key role in the detection and assessment of new drugs in the European Union.

Read more:

http://www.euactiondrugs2011.net/files/The-Early-Warning-System-on-new-psychoactive-substances-Roumen-Sedefov.pdf

Project leader Britt Fredenman

 

Ökar nätdrogerna bland unga?

"Fem procent av svenska 15-16-åriga skolelever uppger att de använt Spice och andra internetbeställda rusmedel. Samtidigt gör tullen fler beslag i postflödet av droger och läkemedel."

Läs mer på Drugnews 

Projektledare Britt Fredenman